Blog: You can’t explore a new world with an old map | 3x impact maken in de kledingindustrie.

Het ontdekken van alternatieven voor een eerlijkere en duurzamere kledingindustrie is een avontuur met vallen en opstaan. Ik ontdekte dat op de volgende drie aspecten nog veel werk aan de winkel is voor bedrijven: ⁠ ⁠

BE HUMAN⁠

Bijna alle kleding in de wereld wordt gemaakt door mensenhanden. Daarom pleit ik er voor om in duurzaamheidsdiscussies en campagnes vaker over mensen te praten. Waarom gaat het altijd over biologische materialen, over hergebruik en recyclen maar niet over de honderdduizenden mensen die structureel onderbetaald worden? Over de leerlooiers die met hun voeten in zuurbaden staan totdat hun vel oplost? Van die honderden vrouwen en meisjes uitgebuit worden terwijl ze ‘duurzame’ kledingstukken naaien in Prenitat? Bedrijven kunnen hierin écht verschil maken als ze hier hun best voor doen. En ik denk dat het begint bij bewustwording dat duurzaamheid een breder begrip is dan een eco-materiaal. 

NIET MEER DAN NODIG ⁠

Overproductie is een groot issue voor kledingmerken. En de oplossing is eigenlijk heel simpel: maak gewoon niet meer dan je nodig hebt, ook al is dat duurder. Je hebt vast de plaatjes van de gigantische textielhopen in de Ghanese woestijn wel voorbij zien komen. Zo.veel.afval. Gedumpt vanuit het westen. Wist je trouwens dat grote westerse fast fashion ketens ook gewoon ongedragen en onverkochte kleding dumpen in een woestijn in Chili? Hoe meer je bestelt, hoe lager de prijs. En ja, dan is het soms best verleidelijk om meer te laten maken dan je nodig hebt. Want ook als je niet alles verkoopt is dat vaak nog steeds goedkoper dan lage aantallen maken. Maar de problemen die overproductie veroorzaken hebben een hoge prijs, die helaas  betaald wordt door mensen elders en niet door de bedrijven die deze problemen veroorzaken. 

BE HONEST

Veel bedrijven zijn niet heel transparant over hun productieprocessen. Eerlijk en open zijn over de stappen die je maakt vergt best veel moed. Vaak zijn onderwerpen gecompliceerder dan ze lijken en duurzaamheid kun je ook nog eens vanuit verschillende benaderingen aanvliegen. Mensen zijn vaak loeisnel met hun oordeel zonder zich echt te verdiepen. En voor je het weet heb je een pr-rel aan je broek hangen. Dat maakt het spannend om transparent te zijn over waar je staat op gebied van duurzaamheid. Toch denk ik dat je met transparant zijn echt verschil kunt maken en dat (bewuste) consumenten recht hebben om te weten waar wat het maakverhaal is van de items die ze kopen. 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *