Betaalbare duurzame kleding, kan dat? En zo ja, wat bepaalt dan een eerlijke prijs? Ik dook achter de schermen van de kledingindustrie en gaf mezelf de challenge: kun je een eerlijk en duurzaam jurkje maken voor 50 euro? Dit is wat ik leerde over het spanningsveld tussen duurzaam en betaalbaar. 

1. Dure kleding is niet automatisch duurzaam

Dure kleding is niet automatisch duurzaam en eerlijk gemaakt. Ik ontdekte dat peperdure merken soms met dezelfde fabrieken werken als goedekope fastfasion ketens. Dat betekent in de praktijk dat een broek van €20,- en €200,- in zo’n situatie door dezelfde mensen gemaakt worden. Voor hetzelfde belabberde loon. Dat is helemaal geen leuke boodschap natuurlijk en voordat je nu denkt: zie je wel ik kan net zo goed de Zara inrennen, lees nog heel even door;) 

2. Deze belangrijke factoren bepalen of jouw kleding betaalbaar kan zijn

Om te bepalen voor betaalbare duurzame kleding een optie is, kijken we eerst naar de factoren die de prijs bepalen. Een grote factor die de prijs van kleding bepaalt zijn de aantallen die je als merk afneemt. Je kunt je misschien wel voorstellen dat een fabriek een stuk effecienter kan produceren als er 400.000 dezelfde broekjes gemaakt moeten worden (geen grap, over deze aantallen gaat het écht bij grote fast fashion ketens).

De macht van het getal
Kleine merken nemen vaak kleine aantallen af. Dat drijft de prijs flink omhoog. Even een voorbeeld. Stel je wilt een jurkje toevoegen in de collectie. Het laten maken van een patroon voor een jurkje kost €150,-. Als je 50 jurkjes laat maken, zijn alleen de patroonkosten al €3,- per jurkje. Laat je 5000 stuks maken? Dan is dat nog maar €0.03 cent per jurkje. Dit geldt natuurlijk ook voor het laten maken van een print, de kosten voor een fotoshoot, het afnemen meters stof en ga zo maar door. Hoe groter de aantallen, hoe meer je de kosten kunt uitsmeren.

Loon & Materiaal 
Naast aantallen spelen er nog een heleboel andere dingen mee die de prijs van kleding bepalen. Materiaalkosten en arbeidsloon bijvoorbeeld. Als je het jurkje in een lagelonenland laat maken, dan zijn de loonkosten veel lager dan in Europa. Ook als werknemers eerlijk beloond worden is het verschil nog steeds heel groot. Werken met fabrieken in lage lonenlanden is niet persé fout of niet duurzaam. Ik ontdekte in India bijvoorbeeld ook hele goede, innovatieve fabrieken die heel ver zijn op gebied van duurzaamheid, werknemers een goed loon betalen en een goede werkgever zijn. Niet alles dat van ver komt is ‘slecht’. Ik werk zelf graag met fabrieken wat dichterbij, maar de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat bijna alle fabrieken in Europa ook onderdelen moeten inkopen die uit andere werelddelen komen. Denk daarbij aan stof, garen, ritsen, knopen, noem maar op.Transport speelt altijd een rol.

3. Betaalbaarheid maakt duurzame kleding toegankelijk en inclusief. Maar het vraagt ook iets extra’s van jou als consument.

Ik vind het persoonlijk jammer dat duurzame kleding vaak een ‘elite’ product is. Niet iedereen heeft een ruim kledingbudget of de creativiteit om tweedehands pareltjes te vinden. De hoge prijs van duurzame kleding is vaak trouwens wel een eerlijke prijs. Veel duurzame merken zijn klein en hebben te maken met de factoren die ik hierboven beschreef. 

Met Common & Sense wil ik graag een betaalbaar alternatief toevoegen aan het bestaande duurzame kleding aanbod. Er zijn al veel dure en exclusieve duurzame merken. Het is mijn droom dat duurzame producten voor veel meer mensen toegankelijk worden. Een betaalbare prijs helpt daarbij. Niet voor een schijntje natuurlijk, want een jurkje shoppen voor een tientje kán gewoon simpelweg niet. Maar gewoon een prima prijs, relatief betaalbaar, dat probeer ik na te streven. Tegelijkertijd vraagt dit wel iets extra’s van consumenten met een ruim budget. Namelijk: ervoor waken dat je geen items gaat shoppen die je eigenlijk niet nodig hebt omdat je ze prima kunt betalen. 

Ps. Vraag je je na het lezen van dit artikel af hoe Common & Sense als klein merk toch relatief betaalbaar kan produceren? We kiezen voor een kleinere collectie zodat we hogere aantallen per ontwerp af kunnen nemen. Daarnaast hebben we geen kantoorkosten (we hebben voldoende ruimte in ons huis) en werken we met het ‘cut out the middle man’ principe.